رهانور رهانور .

رهانور

در سفر به زنجان از چه جاهایی دیدن کنیم؟

سفر به زنجان ، زنجان در محدوده‌ کوهستانی ایران قرار دارد و این موضوع باعث می‌شود که تابستان‌های کوتاه و معتدلی داشته باشد. زمستان‌های سخت و طولانی زنجان، آن را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری زمستانی خصوصا برای علاقه‌مندان به اسکی تبدیل کرده است. گرچه کشاورزی بخشی از اقتصاد این شهر را به خود اختصاص داده، اما فعالیت‌های صنعتی محور اصلی اقتصاد این محدوده از ایران است. این شهر از آن شهرهایی است که باید به آن سفر کنید و از نزدیک ببینیدش. شهری با بزرگ‌ترین گنبد آجری دنیا (سلطانیه) که پر از جاهای دیدنی و کشف نشده است.مجله اینترنتی رزا

غارهای کتله‌خور ، یکی از عجیب‌ترین جاهای دیدنی زنجان
در بین جاهای دیدنی زنجان ، غارهای کتله‌خور عجیب‌ترین است. هنوز بخش بزرگی از غار در مرحله‌ی اکتشافات قرار دارد و بخش کوچکی از آن برای بازید آماده شده است. این غار در بین جاذبه‌های طبیعی غرب ایران، از بهترین‌هاست. کتله‌خور در ۱۵۰ کیلومتری جنوب زنجان قرار دارد. مسیر حرکت شما برای رسیدن به غار از جاده سلطانیه-همدان به سمت گرماب خواهد بود. این‌جا هنوز به‌اندازه‌ غار علیصدر همدان، معروف نیست و توریستی نشده، اما به همان اندازه دارای اهمیت است.

بهترین راه برای رسیدن به کتله‌خور، گرفتن یک تاکسی در اختیار برای یک روز و ترکیب سفر به کتله‌خور با گنبد سلطانیه و مقبره‌ قیدار نبی است.

آدرس غارهای کتله خور : زنجان، ۱۵۵ کیلومتری جنوب زنجان، در نزدیکی شهر کوچک گرمابغارهای کتله‌خور یکی از جاهای دیدنی زنجان که نباید از دستش دهید

غارهای کتله‌خور یکی از جاهای دیدنی زنجان که نباید از دستش دهید

کوه‌های رنگی ، پِینتد دیزرتز استرالیا در زنجان
مورد بعدی در لیست جاهای دیدنی زنجان ، بازهم یک جاذبه‌ی طبیعی است. این‌جا شبیه به «Painted Deserts» (پِینتد دیزرتز) در استرالیا و نقاط مشابه در آمریکاست، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر. هرکسی که تجربه‌ی سفر به تبریز از زنجان در نوروز را داشته باشد، در یک مسیر ۲۰ کیلومتری، آلاداغ لار، کوه‌های قرمز، سفید و اخرایی‌رنگ، و همین‌طور شکل‌هایی شبیه به فیلم‌های فضایی را در ۱۲۵ کیلومتری جاده‌ی زنجان تبریز می‌تواند ببیند. منظره‌ای فوق‌العاده که از دست دادنش اشتباه بزرگی است.

آدرس کوه‌های رنگی : ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان اهر- تبریز و خواجه و اتوبان میانه – زنجان

موزه‌ باستان‌شناسی ، یک جای دیدنی مهم در بین جاهای دیدنی زنجان
این موزه، خانه‌ی یکی از مهم‌ترین آثار باقی‌مانده‌ باستان‌شناسی در ایران، «مرد نمکی» است. این مکان به موزه‌ی «مردان نمکی» هم مشهور است و یکی از معروف‌ترین جاهای دیدنی زنجان است. «مردان نمکی» که از معدن چهرآباد در استان زنجان به‌دست‌آمده‌اند، نمونه‌های بی‌نظیر سالمی از انسان پیش از تاریخ‌اند. حتی لباس‌ها و موهای مردان نمکی تحت شرایط خشکی و نمکی که روی آن‌ها بوده، سالم باقیمانده است.

ژست دست‌های مرد نمکی به هنگام ترس از سقوط معدن بیننده را شگفت‌زده خواهد کرد. ۳ تا از ۴ مرد نمکی کشف‌شده، این‌جا و در این موزه حاضر هستند. اما مرد نمکی اصلی در موزه‌ی ایران باستان در تهران قرار دارد.

قلعه‌ بهستان ، در میان جاهای دیدنی زنجان
این قلعه‌ی عجیب‌وغریب با ارتفاع بسیار زیاد نسبت به سطح شهر و روستای حوالی، یکی از جالب‌ترین‌ها مکان‌های دیدنی زنجان است. «قلعه‌ی بهستان» که در ۱۴ کیلومتری شمال «ماه‌نشان» در شهرستان ماه‌نشان قرار دارد، در کنار رودخانه‌ی «قزل‌اوزن» و در ۱۲۰ کیلومتری شمال غربی زنجان است. در دل کوه سوراخ‌های غار مانندی به‌دست ساسانیان ساخته‌شده است. برای دیدن این قلعه و اطراف آن یک روز وقت لازم است.

شماره تماس: ۰۲۴۳۳۴۷۴۰۸۷

ساعت بازدید: ۲۴ ساعته

آدرس گنبد قلعه بهستان : استان زنجان، شهرستان ماه‌نشان، کنار رودخانه قزل اوزن

بازار زنجان ، وقت خوب زندگی
این‌جا بوی زندگی جاری‌ست. بازار بزرگ زنجان، بلندترین بازار ایران و جالب‌ترین در بین جاهای دیدنی زنجان است و با سقف آجری و سراها و چای‌خانه‌ها، قسمت‌های زیادی برای بازدید دارد. اگر به بازار زنجان رفتید به «سرای ملک» حتما سری بزنید. سکوتی بی‌نظیر این‌جا برقرار است که ناگهان شما را وارد جهانی دیگر می‌کند.

یکی دیگر از جاهای جذاب این بازار، سفره‌خانه و چای‌خانه‌ حاج‌داداش است که حتما به یک‌بار دیدن می‌ارزد. بازار زنجان از نظر تولید و نوع فعالیت به هشت راسته تقسیم می‌شود؛ از جمله راسته‌ی زرگرها، کفاش‌ها، بزازها، سراج‌ها و چند راسته‌ی دیگر که این تقسیم‌بندی از نظر حفظ حقوق صنفی و کنترل قیمت کالاهای عرضه‌شده دارای اهمیت است. این نکته نمایان‌گر افکار بلند طراحان و بانیان این بازار است. ۵ مسجد «چهلستون»، «آقا سید فتح الله»، «جامع»، «حجت‌الاسلام و ملار» در این قسمت بازار واقع شده‌اند.

مسجد حسینیه‌ اعظم ، جایی برای تماشای سنت
تصویر ماه محرم زنجان در تلویزیون معمولاً دسته‌ی عزاداری حسینیه‌ی اعظم را نشان می‌دهد. این حسینیه که حالا در زنجان بسیار جاافتاده شده و به آن رسیده‌اند، با گنبد طلایی خود یکی از نشان‌های شهر هست. اگر از کمربندی جنوبی حرکت کنید، آن را خواهید دید و درست رو‌به‌روی پل سیدالشهدا قرار دارد. از درون شهر هم اگر بخواهید به آن بروید، در خیابان فردوسی است. در این حسینیه بخشی از فرهنگ زنجان را خواهید دید و از دیدنش شگفت‌زده خواهید شد.

مسجد جامع زنجان ، یک تجربه‌ی منحصر‌به‌فرد
در ورودی بازار و روبه‌روی سبزه‌میدان که محل جالبی‌ست و دست‌فروشان شهر چیزهایی نایاب می‌فروشند، درب مسجد جامع قرار دارد. این مسجد از درون ورودی بازار کنار آن‌هم دسترسی دارد. حوزه‌ی علمیه شهر زنجان در این مسجد برپاست که همین‌الان هم مشغول به‌کار است. کاشی‌کاری و آجرکاری مسجد جامع دیدنی است و به‌علاوه حوض بزرگ وسط حیاط و محل نماز جماعت، بسیار فضای جالبی دارد. اگر به‌وقت اذان آن‌جا بروید، فضای کامل‌تری از یک مسجد روحانی را شاهد خواهید بود.

امامزاده سید ابراهیم و مرکز شهر
این امامزاده در حدفاصل میدان انقلاب -که میدانی زیبا و یکی از نمادهای شهر زنجان است- و میدان (بلوار) آزادی قرار دارد. دسته عزاداری حسینیه اعظم در ماه محرم به مقصد امامزاده سید ابراهیم حرکت می‌کند. لازم به ذکر است که اگر به‌دنبال خرید خوب یا پاساژ‌گردی هم باشید، کنار امامزاده پاساژ بزرگ نور که یک پاساژ چندطبقه و معروف‌ترین در زنجان است، محل مناسبی است.

از میدان انقلاب به سمت شمال هم اگر حرکت کنید، وارد معروف‌ترین خیابان زنجان شده‌اید. این‌جا پر رفت‌وآمدترین جای شهر زنجان است که جوانان عصرها آن را پر می‌کنند. به‌علاوه، این‌جا پر از مغازه‌ها و فروشگاه‌های کوچک و بزرگ و چند پاساژ دیگر است که می‌توانید آن‌ها را هم بگردید. در کنار سبزه‌میدان که واقع در میدان انقلاب و به سمت غرب است، مسجد «خانوم» قرار دارد که متعلق به دوران قاجار است.

رختشویخانه ، یک اثر تاریخی زیبا در بین جاهای دیدنی زنجان
رختشویخانه، منحصربه‌فردترین جای دیدنی زنجان است. در زمان قاجار، حاکم زنجان، این‌جا را برای راحتی زنان ساخت. این مکان، محلی برای رخت شستن زنان زنجان بوده است. انشعابی از قنات، برای رساندن آب به این محل ساخته شده و زنان می‌توانستند در محیطی خصوصی در فصل سرد یا گرم سال در اینجا رخت بشورند.

حیاط رختشویخانه بسیار زیباست و توصیه می‌کنیم که وقتی به خیابان سعدی رفتید، حتماً رختشویخانه را ببینید. در کنار رختشویخانه به بازار صنایع‌دستی هم سری بزنید و در پایان در شربتخانه، یک شربت باب میل خودتان بخورید و از یک گشت‌وگذار خاص لذت ببرید.

پل تاریخی میر بهاءالدین ، شگفتی زنجان
این پل قاجاری تقریباً متعلق به ۲۰۰ سال قبل است. بزرگی و عرض این پل هر بیننده‌ای را شگفت‌زده می‌کند. پل میر بهاءالدین که روی زنجان رود ساخته‌شده است، در ابتدای جاده‌ی بیجار از کمربندی جنوبی قرار دارد. وقتی‌که وارد جاده‌ی بیجار می‌شوید به سمت راست خود نگاه کنید. یک محوطه‌ی فضای سبز با تعدادی آلاچیق خواهید دید که معمولاً خلوت است.

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۰۶:۰۰:۰۸ توسط:رها نور موضوع: نظرات (0)