رهانور رهانور .

رهانور

تفاوت های لمینت دندان و کامپوزیت دندان

ونیرهای سرامیک مقاومت بسیار بالایی دارند اگرچه این ونیرهای بسیار نازک هستند معمولاً قطر آنها حدود ۵/۰ تا ۷/۰ است و پس از آن که روی سطح دندان نصب شدند مقاومت بسیار بالایی خواهند داشت. ونیرهایی سرامیکی معمولاً ۱۰ تا ۱۵ سال عمر می‌کنند و اگر شما به طور صحیح از آنها مراقبت کنید، بهداشت دهان و دندان خود اهمیت بدهید و از آنها برای جویدن مواد سخت مانند تکه‌های یخ استفاده نکنید طول عمر آنها افزایش خواهد یافت.

ونیرهایی سرامیکی و لمینت طبیعی ظاهری کاملاً طبیعی و شبیه دندان‌های واقعی شما را به وجود می‌آورند. شفاف بودن این ونیرهای باعث شده که عملکردی شبیه دندان واقعی داشته باشند و تمامی ‌ویژگی‌های مینای طبیعی دندان را نیز دارا هستند. این ویژگی‌ها در سایر روش‌های زیبایی دندان از قبیل رزین کامپوزیت وجود ندارد.
ونیرهای سرامیکی نسبت به لکه مقاوم هستند و برخلاف سایر انواع باندینگ دندان، یک ساختار محکم و مقاوم هستند که به راحتی روی آنها لکه‌های حاصل از استعمال دخانیات یا مصرف برخی از انواع غذاهای رنگی تشکیل نمی‌شود.
ونیرهایی سرامیکی جز روش‌های زیبایی محافظتی هستند یعنی برای نصب آنها فقط ساختار کوچکی از دندان برداشته می‌‌شود و تغییر در بافت دندان ایجاد نخواهد شد.
استفاده از ونیر دندانی می‌‌تواند بهبود ظاهر دندان‌ها کمک کند اما تاثیر ای در اصلاح مطابقت فک یا مشکلاتی از قبیل اوربایت یا آندربایت ندارد. از ارتودنسی برای درمان این گروه از مشکلات است دندانی استفاده می‌شود.

لمینت بهتر است یا کامپوزیت؟

فرآیند نصب ونیر سرامیکی شامل چه مواردی است؟

 معمولاً برای نصب ونیر سرامیکی شما به دو جلسه درمان نیاز خواهید داشت.

جلسه اول درمان
جلسه اول حدود یک تا دو ساعت طول می‌‌کشد و شامل موارد زیر است:
دندانپزشک به بررسی دندان‌های شما می‌پردازد و اهداف و انتظارات که دارای جا مورد ارزیابی قرار می‌دهد سپس به شما برای انتخاب رنگ مناسب دندان کمک خواهد کرد. شما در فرایند طراحی لبخند زیبای خود حضور فعال و نقش مهمی را ایفا می‌کنید. دندانپزشک با شما در خصوص سایز و شکل دندان صحبت خواهد کرد. او هم چنین محدودیت‌ها و معایب ونیرهایی سرامیکی را برای شما توضیح می‌دهد.
دندان پزشک اقدام به تراش مینای دندان ردیف‌های جلو می‌نماید تا برای نصب ونیر آماده شوند و بدون ایجاد ظاهر نامطلوب نتایج مناسبی را به وجود بیاورند. معمولاً باید مینای دندان به قطر ۵/۰ تا ۷/۰ برداشته شود.
دندانپزشک با توجه به بخشی از ساختار دندان که از بین رفته است و مقدار تغییراتی که باید انجام دهد ممکن است در جلسه اول به نصب ونیر بپردازد یا آن که شما به جلسه دوم نیز نیاز داشته باشید.
 جلسه دوم درمان
جلسه دوم درمان حدود یک تا دو ساعت طول می‌‌کشد و در این جلسه دندانپزشک به انجام موارد زیر خواهد پرداخت:
در صورتی که شما از ونیر موقت استفاده کنید دندان پزشک اقدام به خارج کردن آن خواهد کرد.
دندانپزشک اقدام به ارزیابی ونیر سرامیکی شما می‌کند و سپس نظر شما را در این رابطه خواهد پرسید. در مرحله بعدی دندانپزشک به بررسی شکل و رنگ دندان می‌پردازد تا قبل از نصب آن اطمینان حاصل کند شما از ونیر خود رضایت کامل را دارید در غیر این صورت می‌توان قبل از نصب آن روی دندان به اعمال تغییرات مورد نظر پرداخت. پس از آنکه ونیرهایی سرامیکی روی دندان نصب شدند دیگر راهی برای تغییر آنها وجود ندارد.
پس از آنکه شما ونیرهای خود را تایید کردید دندانپزشک به کمک یک محلول اسیدی ملایم به تمیز کردن سطح دندان می‌پردازد. سپس دندانپزشک از یک چسب مخصوص که شبیه رنگ دندان است برای نصب کردن ونیر روی دندان استفاده می‌کند و به کمک نور مخصوص به خشک کردن و محکم کردن آن‌ها خواهد پرداخت.
پس از نصب ونیر روی دندان باید سیمان اضافی را از دندان جدا کرد و سپس مراحل بعدی که شامل پولیش کشیدن دندان است انجام می‌شود.
 معایب ونیرهای سرامیکی در مقایسه با ونیرهایی کامپوزیت
معایب اصلی ونیرهایی سرامیکی در مقایسه با رزین کامپوزیت به شرح زیر می‌باشد:
ونیرهایی سرامیکی در مطب دندانپزشک آماده‌ سازی نخواهند شد و باید در لابراتوار دندانپزشکی آماده و تهیه شوند که در این حالت شما باید حداقل دو مرتب به دندانپزشک مراجعه کنید. ونیرهایی رزین کامپوزیت در یک جلسه نصب می‌شوند. باید بخش قابل توجهی از ساختار دندان برداشته شود تا امکان نصب رزین کامپوزیت در شکل و اندازه دلخواه فراهم گردد. دندانپزشک از ماده باندینگ استفاده می‌کند و سپس رزین کامپوزیت را به کمک نور مخصوص نصب می‌‌کند و کامپوزیت را پولیش می‌کشد تا فرایند درمان به اتمام برسد.
ونیرهایی سرامیکی در مقایسه با ونیرهایی کامپوزیت گران قیمت تر هستند و نصب آنها مستلزم صرف زمان تخصص مهارت بالایی است تا نتایج مطلوبی به دست بیاید.
در صورتی که ونیرهایی سرامیکی دچار شکستگی شوند امکان ترمیم آنها وجود ندارد و باید تعویض گردند.
 چگونه باید از لمینت و ونیر مراقبت کرد ؟

در صورتی که شما به خوبی از ونیرهای دندانی خود محافظت نکنید احتمال شکستگی یا کنده شدن آنها وجود دارد. شما می‌توانید به منظور بهبود طول عمر و استحکام آنها به رعایت بهداشت دهان و دندان بپردازید، به طور منظم دندان‌های خود را تمیز کنید و حداقل سالی دو بار به دندانپزشک مراجعه نمایید. به هیچ عنوان از دندان‌های خود برای شکستن یخ یا انواع مغزها استفاده نکنید.
کدام روش بهتر است؟
 تنها راهی که وجود دارد تا بر اساس آن به این نتیجه رسید که آیا ونیرهای سرامیکی یا ونیر کامپوزیت انتخاب مناسبی برای شما هستند یا خیر باید فاکتورهای متعددی از قبیل اهداف و انتظارات شما، طول عمر ونیر، هزینه درمان و زمان لازم برای کسب نتایج دلخواه را در نظر گرفت. ونیرهایی کامپوزیت در مواردی که شما به دنبال یک روش درمانی بسیار موثر و مقرون به صرفه هستید یک گزینه مطلوب در نظر گرفته می‌شوند. اما در صورتی که طول عمر و زیبایی طبیعی ونیر برای شما اهمیت دارد دندانپزشک استفاده از نیروهای سرامیکی را به شما توصیه می‌کند. هنگامی ‌که شما در این رابطه شروع به تصمیم گیری می‌کنید باید به فکر اصلاح سبک زندگی خود نیز باشید. افرادی که سیگاری هستند یا خیلی قهوه می‌خورند می‌توانند از ماندگاری و طول عمر بالای ونیرهای سرامیکی بهره مند شوند. افرادی که قصد دارند در یک جلسه به نتیجه دلخواه خود برسند بهتر است از کامپوزیت استفاده کنند. خوشبختانه هر دو روش با نتایج مطلوبی همراه هستند و شما را به آن چه که انتظارش را دارید می‌رسانند.

 

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۹ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۲:۱۵:۰۷ توسط:رها نور موضوع: نظرات (0)