رهانور رهانور .

رهانور

درمان انواع کهیر پوستی

کهیر حاد
موارد حاد درمان کهیر کوتاه مدت بوده و بیشتر مربوط به آلرژی است. زمانی که فرد مبتلا به آلرژی از طریق پوستی یا تنفسی با یک محرک در تماس باشد سیستم ایمنی محرک را به‌عنوان یک خطر بالقوه تصور می‌کند و باعث واکنش‌های پوستی مثل کهیر می‌شود. این واکنش ممکن است توسط عوامل مختلفی ازجمله غذاها، داروها، گرده گل، نیش حشرات و لاتکس ایجاد شود. حتی بعضی از محرک‌های فیزیکی مانند گرما، سرما، نور خورشید، ورزش و ارتعاشات نیز قادر به برانگیختن پاسخ ایمنی و بروز کهیر هستند.

کهیر مزمن
کهیر اگر بیش از شش هفته طول بکشد مزمن محسوب می‌شود. تصور بر این است که این نوع کهیرها ناشی از یک اختلال خود ایمنی هستند نه یک آلرژی یا حساسیت. خود ایمنی به این معنی است که سیستم ایمنی به سلول‌های سالم خودی حمله می‌کند. کهیرهای خود ایمنی معمولاً با درمان علت زمینه‌ای برطرف می‌شوند. به‌عنوان مثال، کهیر مزمن گاهی با بیماری خود ایمنی تیروئید مرتبط است و درمان اختلال تیروئیدی به درمان کهیر کمک می‌کند.

درمان خانگی کهیر
برای درمان کهیر آلرژیک دانستن نوع محرک و آلرژنی که موجب چنین وضعیتی شده، بسیار مهم است. انجام اقداماتی برای فاصله گرفتن از محرک‌، بهترین کاری است که می‌توانید برای درمان کهیر حاد انجام دهید. اما اگر کهیر ناشی از یک پاسخ خود ایمنی باشد، هیچ محرکی در کار نیست که از آن فاصله بگیرید.

به گفته‌ی وب‌سایت verywellhealth صرف نظر از علت زمینه‌ای کهیر، رعایت نکات زیر برای درمان کهیر و خارش و تورم ناشی از کهیر می‌تواند کمک‌کننده باشد.

یک کمپرس مرطوب و سرد بر روی کهیر قرار دهید: ساده‌ترین راه برای انجام این کار قرار دادن یک پارچه تمیز در یک کاسه آب یخ و سپس گذاشتن آن بر روی پوست ملتهب است. دوش آب سرد نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد
از پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید: این نوع لباس‌ها با کاهش جریان هوا و افزایش اصطکاک با پوست، سلامت پوستی را تحت تأثیر قرار می‌دهند
لباس‌هایی با پارچه مناسب انتخاب کنید: لباس‌های پنبه‌ای و نخی برای افرادی که به کهیر مبتلا هستند گزینه‌های خوبی محسوب می‌شوند. لباس‌هایی که جنس آن‌ها پلی‌استر، الیاف نایلونی، پشم، کتان و یا جین هستند پتانسیل تحریک پوستی دارند
بدن خود را خنک نگه دارید: با پوشیدن لباس‌های آزادتر، دوش آب سرد و برقراری تهویه هوای مطبوع در منزل از بالا رفتن دمای بدن جلوگیری کنید
از خاراندن خود اجتناب کنید: خاراندن بدن باعث تشدید تورم و التهاب پوستی می‌شود
درمان کهیر با داروهای بدون نسخه (OTC)
اکثر موارد کهیر حاد را می‌توان با داروهای OTC که پاسخ آلرژیک را کاهش می‌دهند، درمان کرد. این داروها عمدتاً شامل آنتی‌هیستامین‌ها هستند.

آنتی‌هیستامین‌ها
آنتی‌هیستامین‌ اولویت اول درمانی برای رفع کهیر مزمن و حاد به‌شمار می‌روند. آنتی‌هیستامین‌ها با سرکوب هیستامین در بدن علائم آلرژی ازجمله کهیر را تسکین می‌دهند. آنتی‌هیستامین‌های جدید خواب‌آور نیستند و اثرات آن‌ها نیز تا ۲۴ ساعت ماندگار است. این داروها عبارت‌اند از:

فکسوفنادین
لوراتادین
لووستیریزین
سیتریزین

 

برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ساعت: ۱۰:۵۹:۵۳ توسط:رها نور موضوع: نظرات (0)